• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Articles
  • /
  • Crònica de l’assaig del nou espectacle de la cia. Hermanos Picohueso
ARTICLes
Novaveu Logo

per Novaveu

Crònica de l’assaig del nou espectacle de la cia. Hermanos Picohueso

Publicat el: 2 de maig de 2019

Excalibur és el nom del gos de la infermera espanyola que es
va contagiar del virus de l’Ebola, Teresa Romero. L’animal va ser sacrificat
per impedir contagis, fet que va causar un enorme rebombori a l’Estat espanyol,
més del que ho va fer el drama real que es vivia als països africans. I el gos
Excalibur no és l’únic animal que ha estat al centre d’una història regida per
la por mundial: tenim el cas dels cérvols afectats d’àntrax, les vaques boges,
les gallines de la grip aviària, etc.

Els Hermanos Picohueso, vinguts de Mallorca, han inventat un
joc de taula que desgrana les estructures del poder, en el qual guanya l’agent
internacional que més abusa, delinqueix i s’aprofita de la societat i dels
recursos naturals. Durant tres setmanes, a la Sala Atrium es trobaran amb el
públic per fer una partida d’aquest joc, “Espoli” (que es podrà comprar al
final de la funció), mentre escolten l’Ornitorracó, un magazín de televisió
presentat per l’Ovella Dolly en què els animals victimitzats pels humans són
els protagonistes.

Dolly, la gossa astronauta Laika i d’altres bèsties il·lustres
són marionetes que cobren vida per parlar de les grans plagues i epidèmies
mundials, com ara les vaques boges, la grip aviària, l’Ebola o l’Àntrax. Amb
una singularitat: aquest programa es viu en directe i es realitza també de
forma instantània, davant del públic, perquè entre el Diego, la Lluki, la
Gal·la i el Jaume realitzen, editen, construeixen i omplen els escenaris
d’aquest documental a temps real.

Així doncs, els Hermanos Picohueso han aprofitat la beca
DespertaLab per  experimentar amb nous
llenguatges, noves tècniques i una mirada renovada del concepte d’espectacle,
jugant amb el teatre d’objectes (en un origen volien fer un espectacle sense paraules),
però també amb el text, els audiovisuals i el joc amb el públic.

Excalibur i altres
històries d’animals morts
desdibuixa completament els rols de cada membre
de la companyia, perquè tots quatre integrants són en tot moment damunt de
l’escenari fent el que calgui. L’equip parla d’un procés de creació on s’han
deixat portar per allò que se’ls anava acudint i els agradava, sense aferrar-se
a un objectiu inicial detalladíssim. Fins i tot han canviat el títol de
l’espectacle al llarg d’aquest procés. Per altra banda, la residència que el
DespertaLAB concedeix a la Nau Ivanow suposa un període de temps d’assaig molt
curt, en el qual conviuen aprofitant fins l’últim moment, matí i tarda muntant,
provant i desprovant, amb un model de funcionament increïblement proactiu,
horitzontal, d’escolta activa i comunicació assertiva.

Encara a uns dies de l’estrena, costa afirmar quins elements
aprofitarà finalment la companyia per a l’espectacle, tenint en compte que en
el procés de creació compten amb titelles, una escenografia anàrquica plena de
petits objectes, càmeres de vídeo, projeccions, músiques (de Dolly Parton,
homònima de la famosa ovella) i, fins i tot, un joc de taula. Això sí, el
tractament, des de l’humor negre i a estones absurd, que fan d’un tema tan seriós
com les grans pors mundials, promet que l’espectacle serà una interessant
barreja de llenguatges que no deixarà indiferent.

Excalibur i altres
històries d’animals morts es podrà viure a la Sala Atrium del 2 al 19 de maig.

Nil Martín López i Judit Martínez Gili

CRÍTIQUES RELACIONADES / DespertaLAB 2019

No hi ha crítiques relacionades

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat