ARTICLes
Crònica de la gala
Publicat el: 24 de març de 2015
* El món teatral celebra la recuperació dels guardons amb una assistència massiva a la gala d’entrega
* “L’orfe del clan dels Zhao” s’imposa en la categoria d’Espectacle
* Oriol Broggi s’emporta el premi a la Direcció d’escena pel mateix muntatge
Al
seu equip per la bona feina compartida, a la resta de finalistes per la
qualitat dels seus treballs, i als crítics, per recuperar uns premis
necessaris com ho és també els seu ofici. Oriol Broggi no
es va oblidar de ningú en els agraïments als tres Premis de la Crítica
que va recollir dilluns a la nit en la gala dels renascuts guardons,
celebrada a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm de Barcelona. L’espectacle “L’Orfe del clan dels Zhao”, dirigit per Broggi, es va imposar en les categories d’Espectacle, Direcció escènica i Adaptació. Un guardó menys dels que va obtenir “Doña Rosita la soltera” (guanyadora en les categories d’Actor i Actriu de repartiment per a Oriol Genís i Mercè Arànega, respectivament; Vestuari, per a Míriam Compte; i Il·luminació, per a Lionel Spycher). El premi a l’Espectacle internacional va ser per a “Ubu Roi”, de Cheek by Jowl, amb direcció de Declan Donellan.
Broggi
estava tan sorprès com feliç per haver pujat fins a tres vegades als
escenaris dels premis en qualitat de guanyador, i així ho va reconèixer
davant un públic nombrós ple de cares conegudes. La gala van reunir més
de 300 representants de la professió teatral. Va ser una nit marcada per
l’alegria del retorn dels premis, impulsats en aquesta XVII edició per
l’Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques Recomana amb la
complicitat dels crítics. Un gran repte amb una bona recompensa, com ho
va ser per a Rosa Renom recollir el premi a l’Actriu Principal per “El president”, un
paper que la va obligar a enfrontar-se a les seves pròpies pors com a
intèrpret, tal i com va admetre en les seves paraules d’agraïment. Ivan Benet, guanyador en la categoria d’Actor principal per “Informe per a una acadèmia”, va recordar els altres finalistes (Julio Manrique per “L’Orfe del clan dels Zhao” i Lluís Homar per “Terra Baixa”) i va evocar la modèstia amb què va néixer un espectacle que la crítica també va reconèixer amb el premi a l’Espai escènic, entregat a Jordi Queralt.
Toni Puntí (director i presentador del programa “Ànima” del 33) i Anna Pérez Pagès (directora i presentador del programa “Àrtic” de
BTV) van aconseguir impulsar un ritme àgil i amè a la cerimònia, que va
tenir moments reivindicatius, com quan l’escenògrafa i figurinista Montse Amenós va agrair el Premi Gonzalo Pérez de Olaguer a tota una carrera o contribució significativa al teatre català amb
una defensa del seu ofici tan lúcida com divertida. També en va tenir
d’entranyables, com l’emoció genuïna amb què els responsables de
l’espectacle “L’endrapasomnis”, la companyia Teatre al detall van recollir el premi al Teatre Familiar.
És la primera vegada en la història dels Premis de la Crítica en què
s’inclou aquesta categoria, com també es van entregar per primera vegada
els premis a l’Espectacle de Dansa, que va recaure en “Lo real”, d’Israel Galván, i Espectacle de Dansa Internacional, concedit a “Vader”, de Peeping Tom.
El Premi de la Crítica al Musical va recaure en l’espectacle “Bare. Per sobre de totes les coses”, de Madam Teatre; “A House in Asia”, de la Agrupación Señor Serrano, va guanyar el guardó a les Noves Tendències; mentre que Adrià Díaz, Sergio Freijo, Marc Naya i Junyi Sun es van emportar el premi Revelació per “Kyla”. La Sala Flyhard va ser distingida amb el Premi de la Crítica en la categoria de Sala.
“Desde Berlín. Tributo a Lou Reed”, va acaparar dues de les categories tècniques:Disseny de vídeo (per a Miguel Ángel Raió) i Espai sonor (atorgat a Jaume Manresa).
La XVII edició dels Premis de la Crítica ha
suposat el renaixement d’uns guardons instituïts amb la voluntat de
reconèixer l’excel·lència dels professionals i produccions catalanes de
les arts escèniques que durant l’any natural anterior hagin estat
especialment valorats per la crítica. Els jurats dels Premis de la Crítica estan
composats per professionals que, de manera regular i destacada, han
exercit la prescripció escènica durant com a mínim els cinc anys previs a
cada edició, en mitjans escrits, audiovisuals i/o digitals. Als de
teatre hi han participat en aquesta edició Joan-Anton
Benach, Jordi Bordes, Sergi Doria, Santi Fondevila, César López
Rossell, Iolanda G. Madariaga, Juan Carlos Olivares, Ramon Oliver, Xavi
Pardo, María José Ragué i Andreu Sotorra. Formen part del de dansa Carmen del Val, Sara Esteller, Montse Otzet, Bàrbara Raubert i Jordi Sora. I, finalment, el jurat familiar està compost per Ferran Baile, Jordi Bordes, Núria Cañamares, Víctor Giralt, Iolanda G. Madariaga, Andreu Sotorra i Josep M. Viaplana.
Al
llarg de la seva història, aquests guardons han viscut diverses
interrupcions. Després de 13 edicions seguides, i malgrat el gran
prestigi assolit, els Premis de la Crítica van desaparèixer l’any 2001.
Després de set anys d’absència, es van reprendre l’any 2008 en un intent
de recuperació que va continuar fins al 2010. Ara, els premis han
renascut per impuls de Recomana, Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques, amb la complicitat dels crítics de teatre, dansa i teatre familiar, i el patrocini de Damm. El desig és mantenir la data de l’entrega de premis al voltant de la diada del 27 de març, Dia mundial del teatre.
Recomana, organitzadora dels XVII Premis de la Crítica
L’Associació
per a la Promoció de les Arts Escèniques Recomana va néixer el juny del
2013 com a plataforma virtual que aglutina 40 crítics a la pàgina web
Recomana.cat. Recomana és un projecte professional d’acompanyament a
l’espectador, amb la voluntat de garantir-li la major satisfacció en el
consum cultural. Recomana ofereix a l’usuari un ampli ventall de
crítiques de la cartellera de Barcelona i bona part de Catalunya, així
com també accions presencials relacionades amb determinats espectacles.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Premis de la Crítica 2014
No hi ha crítiques relacionades