SiNOPSi
Aquests dies de confinament no hi ha teatre. Amb l’objectiu de reconfortar i acompanyar aquests dies de soledat i estranyes, moltes companyies que han penjat vídeos dels seus muntatges. Recomana, sensible a la iniciativa desinteressada dels artistes, els ordena a través del web.
Quatre ballarins busquen l’amor, es fan preguntes i miren de respondre-les amb el cos com a instrument bàsic. “Kokoro” reflexiona sobre la transformació com a destí inevitable, i per fer-ho Ayguade se serveix dels diferents registres dels intèrprets (hiphop, tècniques contemporànies, dansa d’arrels, clown, acrobàcia, etc.) i de les seves distintes personalitats.
ARTICLE
«Crònica tercer dia» | Por Jordi Bordes
Les quatre tocades de la tarda, a l'interior de la Sala Maria Aurèlia Capmany. Totes les cortines estan aixecades. L'espai immens de l'escenari mostra un linòleum inacabable. Al centre, com mig perdut, els bancs, la butaca balancí i els quatre ballarins de Kokoro. Sense presses, van prenent distància de l'espai. L'alçada mostra moltíssim aire. I un estol de focus que s'han pogut ampliar en aquesta posada en escena. I és que cal un suplement evident per a il·luminar des de tanta distància, la intensitat de cada quadre. Revisen moviments, rememoren claus per anar marcant els canvis de llum, les accions i mirades que ja tenien pautades. Sense rigidesa, retoquen si li va a favor de la peça (accions quasi imperceptibles per a l'espectador, però que transforma tensions i equilibris de densitat a l'escena). Kokoro, per fi tanca el primer cercle amb la temporada a una sala que imposa: la MAC del Mercat de les Flors. Lali Ayguadé ja s'ha guanyat l'atenció com a ballarina arreu. Ara, també ha convençut a un grapat de programadors que l'han vista (sobretot, arran de la seva estrena al Temporada Alta). Tanca el cercle perquè, a finals de setembre, estava assajant en la càlida Sala Pina Bausch, ocupant tota la seva extensió. Ara tot creix, els vats escupen amb més intensitat. Les contres, els laterals, els frontals i els que il·luminen des del peu de l'escenari. També la música elevarà el seu volum, previsiblement. Però el cos, el pinyol de la peça, continua sent aquella recerca, de trobada de moviments, a partir d'una reflexió, més o menys irònica amb l'ànima i la religió de ressò (les primeres accions als bancs de l'església són tota una homilia de tòpics, ben creuats). Kokoro vol dir ànima en japonès: un nom sonor i un concepte molt suggerent.Com s'il·lumina l'ànima? Un quart de sis de la tarda. El sol allarga les ombres dels plataner del costat de Fira de Barcelona, és una llepada de sol que ja no escalfa però que acompanya el berenar de pa amb pernil dolç, sortint d'escola. ("no et mengis sol el pernil, prent-te també el sandwich", alliçona el pare al fill golafre). Sí, l'ànima sembla que respiri millor amb aquesta llum lànguida de tardor. Però la fugacitat de la posada de sol és més ràpida que la representació teatral (que no pot conciliar tampoc l'hora de la funció). Per això, a dins de la sala, es van revisant memòries. Contínuament. Sembla mentida tants canvis en tants pocs segons. Peus i més peus per advertir cada canvi, del més subtil al més radical. Les llums laterals espateguen i donen al vestit vermell un volum cridaner, que evoca a l'infern, que invoca Sergi Parés des de dalt d'un banc. Fa equilibris, i sembla que perilli. els bancs nous ja han arribat. Nou mobiliari per només tres funcions? No perquè la pretensió és que aquesta ànima (banyada amb el sol de tardor de Montjuïc o amb les memòries sempre mutables, escenari a escenari) respiri molt més enllà. Ja té el primer bolo a l'estranger: ben d'hora marxarà cap a Leicester.La paciència que demana el repàs de les llums, garantir que queda tot amb l'enquadrament desitjat, no exclou alguns moments de joc, de moure's per recordar moviments pero també per ventilar-se: juguen amb la complicitat de Lali Ayguadé (asseguda en el pati de butaques per comprovar com es percep l'espectacle a una certa distància). Generen nous moviments. I ja s'emplacen per a la propera coreografia. Bon rotllo, paciència, escalf: Certament, així s'il·lumina l'ànima. Si voleu saber, què va explicar Lali Ayguadé sobre l'espectacle i les primeres reaccions a la sala d'assaig, cliqueu aquí.Si voleu saber, com s'explicava en un taller de La dansa no fa por, cliqueu aquí
«Crònica segon dia» | Por Jordi Bordes
Lali Ayguadé és una ballarina reconeguda, que segueix inquieta en voler aprendre. Com una esponja absorbeix tot allò que li atrau. Sigui un moviment, una actitud de vida, un interior d'algú que voldria plasmar. Ara està absorta en un concepte de la colla de Baró d'Evel: El punt zero. I el mira d'implementar en el seu darrer treball “Kokoro” que, després de l'estrena a Temporada Alta, ja té en vista les funcions al gener al Mercat de les Flors. En economía, el punt zero és un moment beneït per a tot emprenedor: quan les despeses s'aconsegueixen compensar amb els ingressos. En un debat, el punt zero és l'oportunitat en què es discuteixin punts de vista antagònics però sense els prejudicis anteriors. En creació, el punt zero, segons Camille Decourtye i Blai Mateu, és quan l'actor pot estar a escena amatent al més lleu matís. Quan pren una consciència més profunda i descobreix el vol d'una papallona. Des d'aquesta calma, arriba la creació més orgànica. I, al davant del públic, es genera la connexió necessària per involucrar l'espectador en l'acció que és a punt de produir-se. L'adrenalina hi és latent però no domina el cos de l'artista. Des d'aquest estat, tot roda amb molta més facilitat i convenciment. Per a Lali Ayguadé, que feia aquesta observació dijous passat en una xerrada a la Biblioteca Francesc Boix del Poble-sec del cicle La dansa no fa por, el punt zero també existeix com a coreògrafa. Daniel Beatriu i Toni Jodar (Bd Dansa) s'han atrevit a fer un passeig per sis camins de la dansa d'avui. Després de beneir el creuament de cultures (Roberto Olivan); de donar claus per a la dansa integrada (Montse Colomé); de trobar-hi l'humor en la dansa (Ramon Colomina); Ayguadé ha de donar les claus sobre el gust del moviment. El cicle encara té dues sessions més: El contacte amb les arts plàstiques entre altres disciplines amb la participació dels coreògrafs de Malpelo (10 de novembre a la Biblioteca de la Sagrada Família) i sobre la quotidianeitat i la performance amb Pere Faura (17 de novembre, Biblioteca Guinardó). Tots els ballarins seleccionats, segurament, tenen matisos dels altres cinc camins exposats. Tota dansa d'avui és mestissatge d'intencions. Com es pot estar amatent com a coreògrafa? En el fons, es tracta de ser molt receptiva a les opinions dels ballarins i, amb molta cura, anar derivant del moviment que proposen al que ella creu que es podria assolir, trencant les barreres del desconegut, si és necessari. “Kokoro” én té molt d'això. Perquè ella no hi ha volgut intervenir com a ballarina (és el primer treball que s'autoexclou) i el rol de coreògrafa ha pesat molt més amb la resta de la companyia. Ha perdut una emoció més viva, d'estar dins del treball, però ha descobert la importància en la capacitat d'escoltar i de comunicar-se. Ballar és un signe de llibertat per al seu cos àgil. Tant sigui en moviments amplis i volàtils com en els fragmentats que ressegueixen un geroglífic impossible. Es pot ballar al carrer. I es pot ballar Miró. Però cal fer una connexió amb el que es balla, que no sempre s'aconsegueix. Es lluita sovint per arribar a aquesta sintonia d'ona que encara és massa incontrolada, lamenta. Però, vistes les funcions d'Ayguadé, el que sí que evoca (sigui més abstracte com a “Incógnito” i “Saba”, o més teatral, de personatges i espais reconeixibles, com a “Kokoro”) és que es comunica amb el públic des de la profunditat de l'ànima. Kokoro vol dir ànima, oi? Doncs aquest punz zero dels Baró d'Evel, té bastant d'esperit, de ser-hi més que, únicament, estar-hi. Però amb una calma que permet dominar el moviment, que permet disfrutar la pausa. La clau, sovint, és en els difícils silencis o buidors momentanis de desplaçament. Aquest és el repte sigui quina sigui la distància amb el públic.Si voleu saber, què va explicar Lali Ayguadé cliqueu aquí. Saba Teaser, a dance piece by Lali Ayguadé from Edu Perez on Vimeo.
«Crònica primer dia» | Por Jordi Bordes
“No, no és necessari explicar alguna cosa en dansa”, afirma la jove i experimentada ballarina Lali Ayguadé. Però, tot seguit, aclareix que a “Kokoro” (ànima, en japonès) sí que hi ha voluntat d'un punt dramatúrgic. La ballarina, que s'aventura a fer la seva primera coreografia de gran format (60 minuts, 4 ballarins) però no a participar-hi, està molt satisfeta del què ha après en aquesta nova faceta: “Ho recomanaria a molts companys” d'escenari, conclou. Va decidir que el projecte respiraria més lliure si es mantenia al marge del seu calendari d'assaigs i actuacions amb companyies d'arreu d'Europa (Akram Khan, Roberto Olivan, Hofesh Schechter, La Veronal, Baró d'Evel). Admet que espera que la seva nomenada en el sector de la dansa obri la curiositat als programadors que, fins ara, només la coneixen per un preciosisme interpretatiu que transmet emoció i actitud (al 2010 va ser nominada com a ballarina excepcional pels Premis de la Crítica de Londres). Però està a l'expectativa encara. “Kokoro” va de transformació: Els cossos evolucionen i es degraden. L'ànima creix i es fa adulta; experimenta i aprén. Per això, un dels personatges és com un nen, ingenu, naïf que contrasta amb la mirada del mossèn que segella uns patrons estrictes d'espiritualitat. L'espai ballarà, es mourà, perquè els tres bancs i la butaca no són uns elements estàtics, si no que variaran de posició i també de funció, construint elements nous que podran projectar l'acció més enllà del ciclorama i del linòleum a ulls de l'espectador. A Ayguade, ser fora de l'escenari veient com ballen els seus companys, li ha permès trobar el punt de trobada entre un africà especialista en dansa contemporània però amb unes arrels de dansa tradicional, amb un acròbata de hip hop: “cadascú té la seva manera de moure's”. No vol renunciar a cap d'elles però opta per generar un espai comú de moviment: “tots ballen la mateixa cançó, però a la seva manera.” Sovint, navega per l'ambigüitat de la comunicació i entre dos éssers de llenguatges incomprensibles n'acaba generant un tercer. La convivència sempre és un pont versàtil de dues veus amb intenció d'entrar en relació. El Poder també deriva (tot i que probablement amb molta més dificultat) i el que ostentava autoritat pot acabar sent un desprotegit i patint un sentit del ridícul verge. Aquest viatge que s'inspira a la peça, permet obrir una finestra al clown, insinua la ballarina. Ayguadé manté l'esquena recta, ben vertical, però les seves mans, com la seva mirada no s'aturen, construint castells en l'aire, projectant moviment tot i estar asseguda a terra. Somriu en veure com Anna Calsina, que interpreta un personatge un punt histèric i que se sent dominada, evoluciona de nena acabada de néixer a àvia arrapada a una butaca. És una imatge més aviat decadent però la puresa en què es planteja aporta brillantor als ulls de la coreògrafa. Queden 10 dies per a l'estrena al Temporada Alta on ja va presentar una mena d'embrió (Saba) l'any passat. L'obra es tornarà a provar amb un públic molt ampli a la Sala Maria Aurèlia Capmany del Mercat de les Flors de Barcelona, el gener vinent. Alterna les funcions amb la representacio d'Incógnito en el Mercè Arts del Carrer. Quasi res.Jordi Bordes Kokoro, directed by Lali Ayguadé, video: Edu Pérez from Edu Perez on Vimeo.