• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Com es moren els ocells
  • /
  • Testament poètic i escenogràfic
CRÍTIQUES
Ocells 030 Enhanced Nr 1365x2048
Carme Canet 256x256 Resize 240x240
PER: Carme Canet
Per estremir Per transformar

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Testament poètic i escenogràfic

Publicat el: 30 de maig de 2025

CRÍTiCA: Com es moren els ocells

Joan Marmaneu té aquella habilitat de fer-te creure el que diu. Com a espectador la ficció es torna realitat.

Com moren els ocells és un text d’Oriol Morales i Pujolar. Un monòleg acompanyat d’elements transformadors i descriptius de la història.

Mercè Luchetti ha fet una escenografia increïble, detallista, modificable, transformable, màgica i sorprenent. Amb aquests elements escenogràfics, lumínics i videogràfics (Aleix Plana), amb l’espai sonor latent (Neus Ballvé), Joan Marmaneu batega, respira, es mou entre els seus pensaments i records.

El tema? La mort. D’un mateix i de qui estimes, si us plau per força.

Les distàncies emocionals i geogràfiques s’ajunten entre paraules, imatges i silencis.

Imagino l’expressió de morir fent al·lusió a un ocellet mort (quedar-se “ocellet”) i la tendresa de tenir-lo al palmell de la mà, de forma amorosa, com una mare amb un nadó.

Com es moren els ocells té una posada en escena poètica, molt poètica. Que situa les emocions als llocs, per què “tots tenim un lloc”.

I les paraules, el llenguatge, el català ben cuidat i estimat s’acosta a les Terres de l’Ebre. Per què cal no oblidar per no matar la identitat, els nostres predecessors, la nostra terra, per què oblidar-los és desaprendre d’estimar-los.

La mort fa mal, la visquis com la visquis, i costa de pensar-hi.

Si teniu ganes de llegir visualment i emotiva, una història trista, aquesta posada en escena és meravellosa. No us faci por, ni la mort, ni el cos. Veureu, escoltareu i sentireu un testament a un únic beneficiari: l’amor.

NOTA: L’espectacle ha guanyat la convocatòria Hermann Bonnín 2023 del Centre de les Arts Lliures.

Les distàncies emocionals i geogràfiques s’ajunten entre paraules, imatges i silencis

CRÍTIQUES RELACIONADES / Com es moren els ocells

TÍTOL CRÍTiCA: La mare llengua

PER: Jordi Bordes
Jb Defi

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat