CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Orgullosament dona, orgullosament negra
Publicat el: 20 de maig de 2025
CRÍTiCA: Tituba. Bruixa, negra i ramera
Títuba va ser una de les condemnades i cruelment executades als tràgics i terribles judicis de Salem, autèntica barbàrie racista i xenòfoba realitzada en nom de Déu. Oblidada per la història, quatre-cents anys desprès Títuba torna a la vida i desemmascara als seus botxins, la seva hipocresia i els seus arguments.
El text de la dramaturga i activista Denise Duncan, de raça negra com la interpret Kathy Sey, reivindica a Títuba i a les tantes dones empresonades, condemnades, ajusticiades, sota la falsa acusació de bruixes, de rameres, de ser portadores del mal, de pactar amb el diable.
“¿Si tan poder tinguéssim, creuen que quedaria un sol home sobre la terra?”, diu en un moment donat irònicament Títuba, responent l´allau d´acusacions del tribunal que la jutja.
Títuba, bruixa negra i ramera, es un text de contundent denúncia, contra la hipocresia religiosa, moralista, que oculta la perpetuació del domini patriarcal, la submissió de la dona i l´odi permanent en la supremacia blanca exercida sobre les altres races i en especial a la raça negra.
Crec però, que la duració de quasi dues hores (l´estrena a Periferia va durar 90 minuts), no juga a favor, ni tampoc el que hi hagi dos falsos finals. Les danses en canvi li donen una gran força al conjunt.
Kathy Sey en fa una interpretació extraordinària, convincent i plena de força. Es una actriu, cantant i ballarina, de solida presència escènica amb un físic potent i privilegiat, al que sap donar el to, el caràcter i la ductilitat necessària en tot moment.
Aquesta obra va ser estrenada el 2022, a la Sala Perferia Cimarronas i va ser la primera producció teatrals escrita, dirigida i representada per persones de raça negra afrodescendents.
L´autora i directora
Denise Duncan, nascuda a Costa Rica (1979) i afincada a Barcelona, es dramaturga, directora de teatre i guionista. Llicenciada en direcció dramàtica per l´Institut del Teatre el 2012. Autora resident a la Sala Beckett (2019-20). Es autora de les obres : El combat del segle (Sala Beckett, 220), Negrata de merda (Mostra Teatre de Barcelona, guanyadora, 1918), Negra o nocturnal de una piel inoculada por el odio nuestro de cada día, El último adiós (Tantarantana, 2021) Una dona en el mirall (Atrium, 2018), La taverna dels bufons (co-autora amb Martí Torras-Romea-2016). Es membre fundadora del Col.lectiu Tinta Negra i treballa com a docent a la Sala Beckett i l´Escola Timbal. Per saber-ne més, Instagram.com/la_duncan
L´interpret
Kathy Sey (Hostalets de Balenyà, 1991), es cantant, actriu i ballarina. Com a actriu l´hem pogut veure recentment a Fantàstic Ramón i a Olympia (Teatre Lliure-2025), What the foc? i Els Criminals (TNC-2024), Terra Baixa (TNC-2023), La tienda de los horrores (Coliseum-2019-20, premiada com a millor actriu de musicals per la Crítica i per Teatre Barcelona), Els jocs florals de Can Prosa (TNC-2018, on coincidia amb la seva germana Iolanda). Com a cantant ha estat solista amb The Gramophone Allstars Big Band i en companyia de les seves germanes, Yolanda i Edna, es part de The Sey Sisters, grup que ha gravat dos àlbums (www.theseysisters.com). Para saber más de Kathy Sey, instagram.com/kathy_sey
Periféria Cimarronas
Espai d´afectivitat política i amor negre, projecte d´economia solidaria i cooperativa sostinguda per a persones negres i afrodescendents. Organitzadora del Black BCN encontre. El 2020 va obrir l´espai per a teatre i concerts. Actualment té en gira els espectacles, La Moreneta, Parad de pararme, Black man solo, No es país para negros, Black face y otras vergüenzas y Cuentos de la perifèria. Per saber-ne més, https://periferiacimarronas.es
Les matances de Salem
Salem es una ciutat situada a la costa atlàntica, a 25 kilòmetres de Boston i dins l´estat de Massachusetts. Es coneguda també com la Ciutat de les Bruixes pels fets que van passar a finals dels segle XVII, quan era una petita colònia. Del 1692 al 1693 es va jutjar a casi dues-centes persones acusades de bruixeria. Trenta van ser condemnades i 19 executades. Tot va ser fruit d´una combinació de fanatisme i xenofòbia desbordada, disfressada de polítiques eclesiàstiques, disputes familiars i una absència d´autoritat política.
Sota el títol de Les Bruixes de Salem, l´escriptor i dramaturg Arthur Miller es va inspirar en aquests fets i la va publicar el 1952 i estrenar el 1953. Obra que ha estat representada i versionada moltes vegades arreu. El 2016, sota la direcció d´Andrés Lima es va representar al Festival Grec amb un extraordinari repartiment en el que hi eren entre d´altres Lluis Homar, Carme Sansa, Nora Navas, Carles Canut, Nausicaa Bonnin, Anna Moliner i Yolanda Sey.
En moltes ocasions ha estat adaptada l´obra al cinema i a la televisió. Algunes de les versions més destacades han estat el 1959, a la televisió britànica protagonitzada per Sean Connery i Susannah York. En versió cinematogràfica destaquem el 1996, adaptada pel propi Arthur Miller, protagonitzada per Daniel Day Lewis y Winona Ryder y el 2002, amb un gran repartiment en el hi eren Shirley Mac Laine, Peter Ustinov i Alan Bates. A França destaca l´estrena en teatre el 1955, protagonitzada per Yves Montand i Simone Signoret, que amb guió de Jean Paul Sartre, va ser portada al cinema el 1957. A Italia va ser Luchino Visconti qui la va estenar el 1955 al Teatre Quirino de Roma.
Text : [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / Tituba. Bruixa, negra i ramera
No hi ha crítiques relacionades