• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Weltschmerz (títol provisional)
  • /
  • Temps de petanca
CRÍTIQUES
Img 9082 Jpeg Scaled
Espectacle Weltschmerz Titol Provisional Foto ©ferran Dordal Lalueza 2048x1372
Ana Prietofotoacademia1 445x444
PER: Ana Prieto Nadal
Per transformar

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Temps de petanca

Publicat el: 30 de març de 2025

CRÍTiCA: Weltschmerz (títol provisional)

L’escenari de la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures està ocupat per una pista de petanca –construïda ad hoc– i quatre creadors que hi juguen, amb boles reglamentàries i total concentració. Són l’equip artístic responsable de la proposta: l’autor i director Ferran Dordal Lalueza, la compositora Clara Aguilar, l’escenògraf i il·luminador Marc Salicrú i l’actor Albert Pérez Hidalgo. Un quartet de luxe, molt significat en les cartelleres dels darrers anys per les seves aportacions punteres, sobretot en l’àmbit de l’escena postdramàtica. Si voleu saber la vida i miracles de l’autor, llegiu l’inspirat article que Oriol Puig Taulé va publicar en vigílies de l’estrena d’aquesta flor rara que és Weltschmerz (títol provisional).

A diferència d’Aurora d’Alessandro Sciarroni, un partit de goalball jugat a l’escenari per actors cecs o amb visió reduïda –es va poder veure al Mercat de les Flors el 2015–, aquí la partida i la mirada sobre el joc no ho són tot. Importa, sobretot, la dissociació entre text i acció, com passa amb les propostes d’El Conde de Torrefiel, que, per cert, a Observen como el cansancio derrota al pensamiento (2011) també ocupaven l’espai escènic amb una contesa esportiva, un partit de bàsquet al qual se superposava un text locutat que no tenia res a veure amb la competició.

A Reiseführer (2019), Ferran Dordal Lalueza confrontava la discursivitat –entorn del fenomen del turisme– amb el procés de construcció d’un puzle que determinava la duració de l’obra. I si aquella proposta es construïa d’acord amb la lògica del trencaclosques, podríem dir que en aquesta s’instaura la lògica de la petanca, a través de la partida mateixa, jugada a temps real –com una manera de resistir a la invasió ficcional, si bé el dispositiu condiciona–, i també a través del llançament d’una sèrie de meditacions encadenades que intenten apropar-se el més possible al bolig, al quid de la qüestió. Com quan una bola colpeja una altra i la desplaça o la fa saltar, així se succeeixen les idees en aquesta peça, sense sortir de la pista. Perquè moltes de les reflexions que l’autor dispara venen d’especular sobre les implicacions del mot compost que dona títol a la peça, un dolor [causat] pel món que inevitablement reenvia a l’autor i jugador. El subtítol entre parèntesis aporta “un cert punt de vista”, “un matís irònic”, i remet a la provisionalitat característica del nostre temps.

Queda clar, doncs, que a Weltschmerz (títol provisional) la petanca conviu amb la plasmació textual d’un subjecte contemporani. El canal d’emissió s’adapta a la persona gramatical: es conjuga en tercera quan el text es projecta per escrit, i en primera quan és una veu en off –la d’Albert Prat– la que reprèn les consideracions inicials sobre la gènesi de la peça per després fer anar el discurs per altres viaranys. Hi ha tot un joc de variacions, en la partitura textual, però també d’ampliacions, perquè l’autor –infereix ell mateix, a partir de la definició etimològica que troba en un vell diccionari– també és algú que augmenta o eixampla la realitat, fent-la més complexa. El jo permet abordar la intimitat de manera més directa, si bé els mecanismes de protecció continuen disseminats en forma d’estratègies retòriques. La part en què els jugadors es passen el micròfon per dir el text– que llegeixen projectat en una mena de teleapuntador– incorpora també la segona persona.

Abans de tot això, però, Albert Pérez Hidalgo fa una breu introducció als orígens i les normes de l’esport que es disposen a practicar, i adverteix –no sense ironia– que el text que seguirà va ser escrit per l’autor fa quatre anys i és, per tant, “un text d’època”. De fet, va ser gestat durant el confinament pandèmic, i se’ns acut que potser una partida de petanca és una bona translació escènica del temps suspès que va obrir aquell període d’excepció. D’altra banda, es tracta d’un joc que convida a la conversa pausada, per la qual cosa admet comparacions amb la digressió o el vagareig mental. S’articula, com tots els esports, entorn d’una competició, però, per l’ambient de camaraderia en què es dona, no exacerba els egos ni les rivalitats. Jugar a la petanca és, en termes escènics, una provocació; en la vida real, podria funcionar com a mesura pal·liativa contra l’angoixa.

En escena, els quatre creadors juguen del tot concentrats, mentre el text –el flux mental– escrit per Dordal s’ocupa de qüestions diverses, com per exemple l’enutjosa, imposada necessitat de competir amb col·legues per optar a les beques o ajuts de creació, dins una lògica que promou la valorització de projectes-mercaderia a base de xerrameca i impostura. A més de desgranar amb agudesa les paradoxes i absurditats d’aquesta mena de procediments, l’autor divaga sobre coses tan variades com: els seus hàbits de fumador, els “fragments dispersos d’autorepresentació” que ofereixen les xarxes socials, la incapacitat de visualitzar un futur, la dissolució de les relacions sexoafectives o d’amistat, la preocupació per la subsistència, la tirania de l’algoritme, l’adhesió a codis de conducta i expressió estandarditzats, l’acceleració del temps, les màscares dels tímids, l’energia que consumeix la transmissió digital de dades, el caràcter parcial i inexacte del coneixement que compartim, l’assumpció de la pròpia fragilitat.

El protagonisme es concedeix als meandres d’un pensament “extremadament personal i mundà”, com diu Pablo Rosal al magnífic pròleg de l’obra, publicada per Arola Editors. Dordal empeny i encadena una sèrie de consideracions –un motiu porta a un altre, una bola desplaça una altra–. L’obsessiu desplegament de possibles causes, sovint negades o matisades, assenyala cap a una autoanàlisi deliberadament excessiva, però que –a estones– l’autor s’anima a deposar. Sap que cal “posar certs límits als recels, les suspicàcies i les prevencions”, així com “pactar amb el llenguatge”, admetent-ne les limitacions i sense fer-ne un gra massa. Si són l’atzar i la incertesa el que impera, caldrà que es faci “amic del caos”.

Weltschmerz (títol provisional) comença i acaba amb una reflexió sobre la idoneïtat del terme que l’encapçala i la falca o afegitó que hi ironitza entre parèntesis. Entremig, l’autor esbossa un retrat sobre “els mals del nostre temps” a partir de l’observació i comentari d’aspectes íntims i relacionals –trobades, converses, afectes–, alhora que deixa anar títols alternatius que semblen brotar dels marges del camí i que, si no estiguessin ja agafats –ens abstindrem de suggerir, atès que Dordal n’omet els noms, quins autors literaris, assagistes i cineastes podrien amagar-s’hi–, li haurien escaigut a la peça.

Però la proposta també ofereix moments que permeten descansar de la reguera d’especulacions per parar esment en el que passa a la pista: després de la primera ronda, Marc Salicrú, armat amb un dosificador, ruixa el recinte de joc –ens arriba l’olor de terra mullada– i, més tard, hi passa el rasclet per anivellar-lo. El mateix escenògraf s’enfila parsimoniós sobre una escala per ajustar el projector, i és com si l’artefacte escènic, conscient de si mateix, reclamés la nostra atenció.

L’obra és una invitació a detenir-nos i a fer-nos partícips d’un dubte més existencial que metòdic, escenificat amb la punteria d’un jugador de petanca. Això sí, cal anar-hi amb ganes d’escolta activa i, també, amb una certa disponibilitat per a la contemplació. “De contradiccions com aquestes, pensa l’autor, ha d’estar feta la seva obra”.

 

Crítica publicada a Núvol el 28 de març de 2025

L’obra és una invitació a detenir-nos i a fer-nos partícips d’un dubte més existencial que metòdic, escenificat amb la punteria d’un jugador de petanca. Això sí, cal anar-hi amb ganes d’escolta activa i, també, amb una certa disponibilitat per a la contemplació

CRÍTIQUES RELACIONADES / Weltschmerz (títol provisional)

TÍTOL CRÍTiCA: Rapsòdia 2.0 sobre la subjectivitat d’avui

PER: Adriana Nicolau
Img 1068

Per transformar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat