• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Articles
  • /
  • Crònica primer dia
ARTICLes
Núria Cañamares

per Núria Cañamares

Crònica primer dia

Publicat el: 6 d'octubre de 2017

Manresa
torna a ser, fins diumenge, una cita imprescindible pels amants de la cultura
popular i les músiques del món (i pels qui encara no han descobert que ho
seran). Prenent el relleu a la Gran Festa de Cultura Popular al Bages, ara fa 20
anys va néixer aquesta Fira d’Espectacles d’Arrel Tradicional que posteriorment
es reanomenaria Fira Mediterrània, com la coneixem a dia d’avui. Ahir va donar
el tret de sortida a una edició que acollirà fins a 126 companyies oferint 179
representacions, 32 de les quals estrenes.

La
primera jornada va arrencar ben d’hora amb funcions escolars i unes jornades que
ja s’han fet un lloc a les agendes dels professionals del sector. Enguany han
estat centrades en les noves pràctiques per al futur de la cultura i han
tractat sobre els reptes de l’era digital, la introducció a les escoles o la
dramatúrgia en els espectacles infantils. En total s’organitzaran 80 actes en
una Llotja ubicada al Museu de la Tècnica que bull de trobades, reunions i
presentacions.

També van poder veure’s els primers espectacles a l’aire
lliure, com el poètic ‘…Sodade…’ de Cirque Rouages amb el funambulisme com
a protagonista i el vistós ‘Jardí mecànic’ de Ferroluar i AMPANS.

I després que el conseller de Cultura Lluís Puig –estretament
vinculat a la Fira, entre altres motius perquè en va ser director artístic del
1999 al 2010– inaugurés emocionat la 20a Mediterrània, va arribar el torn del
sempre esperat espectacle inaugural. En aquest cas un gran concert de producció pròpia que és tota una
declaració d’intencions ja que va donar veu i llum a una àmplia representació
de la nova generació de músics d’arrel; joves que, combinant tradició i
avantguarda, reivindiquen la vigència i la garantia de futur d’aquest tipus de
proposta.

Com
el líquid que nodreix les plantes, ‘Saba!’ va recórrer i alimentar com una
marea d’emocions el públic que feia petita la sala gran del Kursaal. Gairebé
quaranta músics a l’escenari (planter inclòs amb l’Escola Folk del Pirineu) i
col·laboracions inèdites amb les veus de Maria Arnal, Joana Gomila, Judit
Neddermann i Xavier de Bétera. La tenora, la gralla, l’acordió diatònic, el sac
de gemecs, les guitarres, els saxos, les trompetes, els flabiols, els trombons,
la percussió, etc. van reivindicar-se plegats en el sí d’una varietat de
textures i accents dialectals desbordant de riquesa i embolcallat en un
deliciós joc lumínic amb motius naturals (arrels, fulles, branques). Un viatge
musical que va transportar els espectadors del Pirineu a les Illes Balears, de la
plaça popular a l’elegància del jazz amb un arranjat toc de castells, de la
dolçor al nervi, de la crítica a l’esperança…

‘Saba!’ va absorbir públic i intèrprets en la “bombolla
Meditèrrania” en què s’ha convertit més que mai la fira manresana, que va
trobar en les paraules de benvinguda el moment per rebutjar la violència pels
fets de l’1 d’octubre i on cants com “La gent no s’adona del poder que té” de Maria
Arnal van ressonar amb un nou sentit. 

CRÍTIQUES RELACIONADES / Fira Mediterrània 2017

No hi ha crítiques relacionades

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat