ARTICLes
La marató de dissabte
Publicat el: 12 de juny de 2017
Un
poble on els infants es fan cases de fusta als arbres, van a xipollejar els
peus al riu i on fa 20 anys hi ha un circ amb programació estable, per força ha
de ser un bon lloc on celebrar-hi el IV Festival Internacional de Pallasses.
Si
des de dijous el Circ Cric havia estat el punt de trobada d’una trentena de
pallasses amb tallers, debats, i masterclass, dissabte va ser la jornada
central del festival, que enguany va sortir de la carpa per ocupar l’espai
públic de Sant Esteve de Palautordera, amb el suport de l’Ajuntament. Carrers i
places es van omplir dels colors i l’alegria de pallasses arribades de tot el
món en un ambient estiuenc i festiu.
El
matí es va inaugurar amb l’estrafolària perruqueria creativa de la Cia.
Sienta la Cabeza, que combina música amb escultures artístiques fetes sobre
els caps de qui s’atreveixen a posar-se a les seves mans (una servidora ho va
fer fa uns anys!). Un espectacle performàntic de tres hores de duració que
triomfa allà per on passa i en què persones de totes les edats acaben amb
maquillatges fantàstics i petits móns excèntrics als seus cabells.
L’espectacle
itinerant de Las Polis va fer les delícies de petits i grans,
un duet de pallasses-policia que alteren l’ordre públic a la vegada que
intenten fer respectar la llei i protegir el ciutadà, amb la comicitat hilarant
dels seus esforços per a mantenir-ho tot sota control. Microcàpsules de
teatre en diferents espais del poble com El Corral, l’espectacle “Mecha Show You” de l’explosiva i transgressora Jimena Cavalletti a
la plaça Joan Serra, i la txaranga de la Balkan Paradise Orchestra que, en
seguici amb les pallasses i el públic pels carrers de la vila ens van deixar
ben esgotats arribats a l’hora del vermut i el dinar. Era l’hora d’agafar
forces i descansar en les hores de més calor en aquest poble a les faldes del
Montseny.
Vaig
aprofitar el descans per visitar El Taller de Txo, on grans i
petits s’introdueixen en el fascinant món dels titelles amb un recorregut
preciós i preciosista per l’Arbre dels follets, una instal·lació d’autòmats,
mecanismes i andròmines fets per en Nartxi i l’Esther, amb casetes i jardins
habitats per follets i minairons. Després d’estar molts anys en una antiga
fusteria al bell mig del poble, s’han instal·lat sota un arbust gran com un
arbre, i en el seu teatret es van fer durant tot el dia passis de la peça “Puces Circus Moner” de Teia Moner, un espectacle sense
maltractament animal i adaptat a les noves tendències modernes amb puces que es
fan selfies o arriben en dron!
A
les sis de la tarda ja omplíem les cadires de la plaça per veure la Cia.
Alta Gama que portaven el seu complet i aplaudit espectacle “Adoro. Pallassos sobre rodes”.
Clown, equilibris sobre bicicleta de l’Alejo Gamboa, acrobàcies i música
en directe amb la magnífica veu de la polífacètica i una divertidíssima Amanda
Delgado. Ens van emocionar quan en els agraïments van recordar que sense
nosaltres, sense el públic, la seva feina i el seu art no tindria raó de ser.
Al
vespre i com a colofó del festival, la veterana actriu, directora, mim
i pallassa britànica Nola Rae va oferir el seu espectacle
de foscs i clars, terrible i tendre alhora “Exit Napoleon”, amb una reflexió
que traspassa tota la trama sobre el poder i les bogeries del poder.
Una
cloenda d’alçada per un Festival que no deixa de créixer, d’enlairar-se i
fer-se gran, i que esperem que es consolidi com una cita anual per a les
pallasses de tot el món, com els altres festivals similars amb les dones
pallasses com a protagonistes de Barcelona, Viena, Hèlsinki, Rio de Janeiro,
Brasília, o Recife.
CRÍTIQUES RELACIONADES / IV Festival de pallasses. Circ Cric
No hi ha crítiques relacionades