CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Buscant l’home perfecte o tastant el gust de l’amor
Publicat el: 7 de juliol de 2024
CRÍTiCA: The second woman
La perfecció no existeix. Però després de 100 intents ininterromputs per trobar l’home perfecte durant 24 hores, el personatge de Virgínia potser no podrà dir mai més el mateix. O potser sí. Qui sap si al cap de les cent trobades s’haurà convençut que la perfecció portada al límit és una utopia.
L’actriu María Hervàs (Madrid, 1987) s’ha posat en la pell de Virgínia i ha acceptat el risc de mantenir-se en escena durant 24 hores, 1.440 minuts seguits —només amb breus descansos d’un quart d’hora cada 120 minuts—, per rebre en un cubicle de color roig encès la visita de 100 homes diferents que, durant una escena que acostuma a no sobrepassar els 8 o 9 minuts va repetint el mateix esquema, que no vol dir el mateix guió perquè la improvisació forma part del joc en relació a la personalitat, les intencions, l’empatia i la connexió que s’estableix entre ella i els candidats.
Es tracta d’una experiència teatral singular i arriscada, que es barreja també amb la cinematografia amb dues càmeres mòbils que projecten primers plans i una càmera fixa que enquadra l’espai escènic. Una experiència que ja s’ha portat a terme en altres ciutats europees amb altres actrius i que aquí, aprofitant el paraigua eclèctic del Festival Grec, ha posat l’actriu María Hervás a la casella de sortida d’una proposta que ha començat i ha acabat bé i que, a més, ha comptat en totes i cadascuna de les 24 hores —des de les sis de la tarda d’un dissabte a les sis de la tarda d’un diumenge— amb espectadors a la sala Fabià Puigserver del Teatre Lliure de Montjuïc, ben identificats amb polsera i amb la llicència de poder utilitzar el telèfon mòbil, entrar i sortir tant com volguessin de la sala i fins i tot, fer una capcinadeta, si els venia de gust, com s’ha pogut comprovar en alguna de les hores matinals de diumenge, després d’una nit que es pot pensar que ha estat llarga però que, com l’amor que explora el muntatge, s’ha fet enganxadissa i gairebé addictiva.
I això passa perquè, de cadascuna de les 100 escenes, no n’hi ha cap ni una que coincideixi amb l’altra. Per exemple: ¿Es pot fer cap comparació amb l’escena de matinada del periodista televisiu Toni Puntí o l’escena matinal de diumenge del jove actor manresà Leo Raventós (actualment formant part del repartiment de Parking Shakespeare a «Molt soroll per res») amb diàleg ampliat i intervenció improvisada molt aplaudida d’aquest, o la d’un intèrpret anònim a qui el càsting li va ser favorable per veure’s a l’Hervàs?
Virgínia —vestit vermell i cabell ros en la línia Marilyn Monroe— sempre és la mateixa. Les ampolles de whisky JB, els gots i les bosses amb potingues per picar del Súper 24 hores que porten cadascun dels visitants formen part de l’atrezzo. I el mobiliari queda endreçat com si no hi passés res cada vegada, gràcies a la mà d’impasse entre escena i escena de la mateixa María Hervás… o de Virgínia.
L’actriu María Hervás supera el repte amb escreix. S’imposa a un centenar d’homes que no coneix fins que li entren per la porta del cubicle. L’home madur, l’home jove, l’home més atrevit, l’home tímid, l’home violent, l’home apàtic, l’home divertit, l’home avorrit… Els porta a tots al seu bressol i en fa el que vol. Domina la situació tant si parteix dels recursos prèviament assajats com si es veu obligada a improvisar i seguir el joc. Se’n surt amb la destresa d’una actriu que porta temps trepitjant escenaris i platós en els camps del teatre, el cinema i la televisió. I estic segur que marca una fita i que obre una porta a altres actrius que ho vulguin provar.
Cada espectador haurà viscut també una experiència diferent. El que hi ha resistit 24 hores. El que se n’hi ha passat tres o quatre. El que n’ha vist una primera part de dissabte i hi ha tornat a la segona de diumenge…
Cent homes i cent maneres de relacionar-se amb Virgínia. Cent relacions que sembla que no passen pel millor moment i que es qüestionen el futur de la seva feble existència: “T’he de comentar una cosa…”, ella. “¿S’acaba el món?”, ell. “No, no s’acaba el món”, ella, “no sóc la dona que et mereixes”. “Esclar que sí que ho ets”, ell. ”¿Sóc bona dona?, ella, “sempre he volgut ser una bona dona”. “Ets una dona… complexa”, ell, “ets guapa, ets encantadora, ets amable, ets divertida, ets treballadora… ets complexa, vaja”, ell. “T’estimo”, els engalta ella.
I aleshores tot es capgira. El pot de les potingues del Súper 24 hores escampat damunt la closca pelada o el cabell d’ells. La peça «Taste of love» d’Aura a l’equip de música. El ball que esdevé contorsió gimnàstica en moltes ocasions. I el tall en sec de la banda sonora. I els bitllets de 20 euros a cadascú, per la feina feta —hi ha qui els vol i hi ha qui els rebutja—, mentre Virgínia convida cadascun dels seus partenaires a anar-se’n del cubicle vermell després de cent trobades, cent reaccions, cent maneres d’entendre com pair, bé o malament, el gust de l’amor.(…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / The second woman
TÍTOL CRÍTiCA: Cuatro horas con María
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Emoció per acumulació
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: El sabor a fideu de l’amor i el desamor
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
9