• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Sala de miralls
  • /
  • Genial homenatge que rebenta el ditirambe i alhora fa escarni de la sordesa cultural global
CRÍTIQUES
imagen
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Genial homenatge que rebenta el ditirambe i alhora fa escarni de la sordesa cultural global

Publicat el: 28 de novembre de 2014

CRÍTiCA: Sala de miralls

Fer un espectacle a partir del dietari homònim que ha escrit una persona de pes cultural com Feliu Formosa sembla obligat a ser una font de malvasia, tot floretes i carícies. Albert Arribas ha anat a l’altre punt del mirall. Ensenya l’oposat. Mostra una mirada tant fidel com seria l’altra, que denota estima per a l’autor, tot i que pugui semblar que en surti escarnit. És un treball amb molta imatge poètica, que alterna la bellesa amb l’estirabot, i que, de fons apareix un Oriol Genís immens (novament) que il·lustra un pobre home fràgil, com ho és Feliu Formosa, conscient de la buidor del seu voltant. 

La mirada d’Arribas no és la que ell professa per l’obra de Formosa. Més aviat al contrari. És la denúncia que fa de la sordesa generalitzada de la societat. Un homenot com aquest poeta, dramaturg, traductor, actor i dietarista (i moltes més coses “que no diu la Viquipèdia”) hauria de ser reconegut arreu. En realitat, pot passejar quasi invisible per la ceguera de les institucions i, també, de la gent d’a peu. Quan l’espectador entra, ja hi ha les actrius preparant l’escena. Quan s’asseuen, segueixen escalfant la veu. Ben bé, 20 minuts fins que sona l’avís d’apagar els mòbils. I quan s’acaba el plany del personatge vulnerable, elles seguiran a escena rentant. O sigui que fan de Feliu Formosa. Abans que estigués el TNC ja feia anys que el reclamava. Ara que ja no figura en el consell assessor del TNC, aquest segueix bategant al ritme que li va proposar Formosa, sense que ningú ho percebi.

Formosa és dur amb sí mateix i amb els altres. No perdona  la versió de Prometeu que es va veure al Festival Grec, citant les frases més contundents del crític Marcos Ordóñez. Tampoc la seva manera d’actuar en el món més íntim. Viu la rigorositat del que sap que només la veritat transcendeix. Sembla no tenir gota de redempció ni per a ell, ni per als altres. Aquí el dietari de Formosa no és cert del tot perquè habitualment, és benèvol i busca les raons per defensar la feina d’altri… (la seva, probablement passa una prova molt més dura)

CRÍTIQUES RELACIONADES / Sala de miralls

TÍTOL CRÍTiCA: Al caire de l’abisme

PER: Joaquim Armengol
Joaquim Armengol
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat