• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • El vestit nou de la caputxeta amb botes
  • /
  • Tres contes junts, però no barrejats
CRÍTIQUES
imagen
Josep Maria Viaplana
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACIÓ

6

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Tres contes junts, però no barrejats

Publicat el: 18 de juny de 2014

CRÍTiCA: El vestit nou de la caputxeta amb botes

En Jordi Cartanyà, ànima fundacional
de Pa Sucat, enceta l’aventura de fer un espectacle en solitari, a dues
mans. En aquest cas, que el títol no ens enganyi: amb bon criteri, no
fa un ‘refregit’ dels tres contes que albira el títol, El vestit nou de
l’emperador, El gat amb botes i la Caputxeta Vermella, sinó que ens els
explica un darrera l’altre, en aquest ordre. Vagi per davant que en el
cas d’aquest espectacle, i degut a les servituds de voler assistir a més
coses de la Mostra dels que els horaris permetrien en principi, només
vaig poder veure els dos primers. L’avantatge d’un muntatge així és que
les històries que veus, les comences i acabes. Doncs bé, en el primer
conte, la proposta és de titelles de taula, però no d’una taula
qualsevol, sinó la d’una cuina, i tots els personatges es construeixen a
partir dels estris que s’hi poden trobar i de diferents menjars.
Curiós, i fins a cert punt original. En el segon, el gat amb botes, un
cop apartada la taula, el Jordi ens ofereix una narració més basada en
la paraula i el moviment del seu propi cos, a partir del record del seu
avi quan li explicava contes.

Cal dir que la narrativa dels dos
contes, obligatòriament, i per enquibir tres contes en 50 minuts, es
salta molts detalls que, per ser històries tan conegudes, alguns
trobaran a faltar. De tota manera, sempre serà millor això que altres
muntatges que volen fer un espectacle sencer d’un sol conte, que si no
el farceixes amb molt d’enginy, aviat s’esgoten. En l’apartat
interpretatiu, vaig trobar a faltar una mica més de ‘xispa’, i una
ironia més fresca i desenfadada, ja que al final del primer conte (amb
una recreació del NO-DO que va fer-me fredar amb records d’altres temps,
pitjors certament) i sobretot amb l’adaptació del segon conte, ple de
referències innecessàries (per no dir contraproduents) als temps
moderns, va fer decaure força l’interès de la proposta. Així, aquestes
‘contextualitzacions modernes’ del text, no generen l’efecte desitjat de
divertiment i d’identificació dels espectadors d’avui, sinó que fan
preguntar-se el perquè de voler afegir-les, si no ajuden a gaudir
d’històries que han sobreviscut esplèndidament, tal i com són, els anys i
els segles, i que agraden tant als nens d’avui com els d’ahir. Com
sempre, és una visió personal i intransferible.

CRÍTIQUES RELACIONADES / El vestit nou de la caputxeta amb botes

No hi ha crítiques relacionades

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat