Recomana.cat


Recomana també organitza activitats de mediació i d’acostament de les arts escèniques al públic amb la implicació dels nostres col·laboradors. A aquest conjunt d’activitats les hem anomenades recomanACCIONS
Un dels serveis que oferim és el de seguiment d'un procés de creació: un dels nostres crítics assisteix als assajos durant tres dies diferents i n'escriu una crònica de cada dia juntament amb suport gràfic. Així se segueix l'evolució del treball de les companyies abans de la seva presentació al públic. 


 
Tres articles al voltant del Festival Sâlmon 2018: un primer amb una visió general de la programació; el segon sobre una de les propostes destacades; i el tercer amb un nom propi a descobrir.

Sâlmon 2018  
Consumisme i consciència
6 de febrer de 2018
Jordi Sora
  

L'espectacle ja no està en cartell.
 

Michel de Certeau (1925-1989), pensador francès, va dedicar una investigació a allò que anomenà La invenció de la quotidianitat. Hi desgranava el conjunt d'objectes amb els quals podem identificar una cultura i va titular els dos volums de l'obra: “les arts que fan” i “habitar i cuinar”. Un fascinant viatge pels espais domèstics, la llar i les pràctiques comunes, les experiències particulars i tanmateix compartides pels membres d'una comunitat. Sovint invisibles, mudes, menystingudes. Des de l'ús de la llengua, amb la paraula com a element de creació; fins als objectes i els costums de la vida que emergeixen des de l'interior de la família, per esdevenir fils que relliguen les diverses societats: els hàbits alimentaris i els estris per arranjar els àpats; la imatge personal i els seus adorns; els espais de la casa i els mobles que els ocupen...

Es presenta al Festival Sâlmon el 8 i 9 de febrer, després de l'exitosa estrena al Festival de dansa Sismògraf 2017, una creació del Col·lectiu Big Bouncers que té molt a veure amb aquell fil argumental: O.V.N.I. Potser estranyarà el nom, però pren tot el seu sentit atesa la peculiar aparició a l'escenari d'aquella munió de coses que envaeixen, molt sovint, els escassos metres quadrats dels quals disposem avui dia als pisos de les ciutats. I més enllà d'aquest llistat interminable, que dona pistes sobre el consum i el seus excessos, les artistes d'aquest interessant grup volen també posar l'accent en aquells altres processos globals, fruit de la colonització, destructors d'hàbitats i tradicions.

Efectivament, l'ordre natural de les coses, no ho és tant en les societats que van patir la intromissió d'altres, normalment per la força. I el fràgil equilibri des del qual dones i homes d'un espai determinat s'arreceren amb el medi on són, intentant la seva conservació alhora que l'exploten per a la supervivència; queda bruscament trencat amb l'arribada de noves maneres de fer, sovint poc adaptades al nou entorn, extractives i altament contaminants: la invasió.

Les tres creadores catalanes: Cecilia Colacrai, Mireia de Querol i Anna Rubirola, amb la interpretació també en aquesta obra d'Ursa Sekirnik donen, però, un gir inesperat al relat: ara pensem en l'Objecte Volant No Identificat (O.V.N.I.) davant del qual ens posaríem en alerta no malmeti el nostre espai vital. I si resulta que fa temps que ha aterrat i és entre nosaltres? És la tecnologia, en les seves múltiples facetes. Aquí la peça s'eixampla: per la força de significat que té; i per l'extraordinària posada en escena.

Respecte d'aquest darrer punt, O.V.N.I. és un artefacte ben singular: en el qual el moviment al qual porta a les protagonistes només és apte si, com és el cas, tenen un dilatada experiència en allò que en podríem dir la presència física no invasiva. Compartint amb tot d'objectes l'espai d'actuació, entren i surten veloçment, apareixen des dels lloc més inesperats i dibuixen entre totes una fugaç pluja d'estrelles.

Perquè justament d'allò que tracta l'obra és de convidar l'espectador a un joc on podem veure l'estranyesa d'una existència on ens han envaït, definitivament, malalts com estem de tenir coses, envoltats d'elles, posseïts durant el dia, abduïts en el temps lliure, i incapaços de retornar allà d'on proveníem: una naturalesa sense excessos.

JORDI SORA

Pots llegir també el primer article sobre el Festival Sâlmon dedicat a fer una panoràmica general de la programació.


COMPARTEIX